Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (6)
  • Språkvansker (6)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Espen Egeberg (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Silje Hokstad (1)
  • Torunn Einbu (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Yuliya Haugland (1)
Artikkel

Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord

Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Forsker avkrefter myte om personer med autisme

Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.

Publisert: 05.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?

ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Fagfellevurdert

Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?

Språklige ferdigheter virker inn på mulighetene til sosial samhandling, selvbestemmelse og aktiv deltakelse i lek- og læringssituasjoner. Barn med Down syndrom er i risiko for utvikling av språkvansker og har derfor behov for tilpassede og systematiske språkstimuleringstiltak. Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hvilke prioriteringer som gjøres knyttet til språkstimuleringstiltak for barn med Down syndrom.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagartikkel

Gjentatt høytlesing og dialog som forarbeid

Denne artikkelen tar for seg ord- og kunnskapslæring for minoritetsspråklige barn og barn med språklige og kognitive vansker. Ved å gi disse barna bedre forkunnskaper om ord og innhold de møter, vil dette kunne øke mulighetene for at barna vil kjenne igjen, forstå og få bedre utbytte av undervisningen.

Publisert: 07.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo