Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (8)
  • Utviklingsforstyrrelser (8)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (4)
  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Julie Nybakk Kvaal (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Artikkel

Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb

Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes

Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Langtidsoppfølging etter ondartet hjernesvulst i barndommen kan avdekke senskader

Langtidsoppfølging av barn etter behandling ved ondartet hjernesvulst er essensielt for å kunne oppdage senskader som svekkelse i intelligens, hukommelse og arbeidsminne.

Publisert: 03.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

- Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen

Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Logopedi - bedre språk gir bedre liv

I 2017 fikk tidligere UiT-direktør Lasse Lønnum slag og falt om. Han mistet taleevnen. Slaget var såpass alvorlig at få trodde han skulle komme seg på jobb igjen, men med støtte fra sin kone og hjelp fra gode logopeder, gjorde han alle spådommer til skamme.– Det er som magi, det de får til.

Publisert: 28.03.2019 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Hjernen fungerer annerledes hos tidligfødte

Hjernen til premature barn blir mer overrasket når noe skjer. Men til gjengjeld reagerer den raskt når overraskelsen kommer, viser forskning.

Publisert: 16.03.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Vennskapsrelasjoner for ungdommer med lett utviklingshemming

Ungdommer med lett grad av utviklingshemming har nære og gjensidige vennskap, viser ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. En forklaring kan være at ungdommene ser ut til å ha lavere eller andre forventninger til vennskap, sammenlignet med jevnaldrende.

Publisert: 14.04.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo