Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Kollegaveiledning (5)
  • Ny som lærer (5)
  • Lærerutdanning (3)
  • Ledelse (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærervurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Første steg (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Lejonberg (1)
  • Eva Sunde (1)
  • Inger Merethe Hansen (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Torunn Klemp (1)
Fagartikkel

Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren

Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring

Praksislærerne ved en grunnskole uttrykte ensomhet i arbeidet som lærerutdannere i praksisfeltet. Et forum for praksislærere ble etablert for å skape en arena for erfaringsdeling og læring.

Publisert: 02.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagartikkel

Nyutdannede lærere: Mentors rolle ved ansettelsesvurdering

En mentor som veileder en nyutdannet lærer får god kjennskap til den nyutdannedes styrker og utfordringer i yrkesutøvelsen. Slik sett er det naturlig at mentor uttaler seg om hvorvidt den nyutdannede er skikket til å jobbe som lærer. På den annen side er tillit grunnleggende for at et mentorforhold skal fungere. Er det mulig for en nyutdannet å ha tillit til en mentor som skal involveres i ansettelsesvurderingen?

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Skoleledere om nye læreres behov for veiledning

Skolelederes beslutninger har betydning for nye læreres inngang i yrkeslivet. En undersøkelse blant skoleledere viser at innholdet i veilederrollen hovedsakelig oppfattes å være av informativ art, og at veilederne velges blant erfarne lærere eller lærere med lederansvar. Utdanning i veiledning etterspørres sjelden, og veiledning betraktes heller ikke som en profesjonell aktivitet.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo