Engelsk — Fagfellevurdert Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020