Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Læreplaner (5)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (5)

Artikkelforfatter

  • Aud Torill Meland (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Marit Alvestad (1)
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Fagfellevurdert

Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer?

Etter barnehageloven § 1 skal barnehagetilbudet uformes «i samarbeid og forståelse med hjemmet». Hvorfor er det ikke er så mye dialog med foreldrene som en kanskje skulle forvente ut fra rammeplanen?

Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Et løfte om inkludering: Barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn i barnehagen

Hvordan påvirker Rammeplanen og barnehagens kompetanse hver for seg og sammen, muligheter for samhandling i barnehagens litterasitetshendelser? Studien vi bygger på viser at det er krevende for barnehager å legge til rette for hendelser hvor også hørselshemmete barn kan samhandle og medvirke.

Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 6) 2013
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo