Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Læreplaner (9)
  • Forskning og metode (4)
  • Lek (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Pedagogiske program (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (4)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Janne Solberg (2)
  • Aud Torill Meland (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Maja Plum (1)
  • Maria Grindheim (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?

Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet?

Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi.

Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Fagfellevurdert

Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer?

Etter barnehageloven § 1 skal barnehagetilbudet uformes «i samarbeid og forståelse med hjemmet». Hvorfor er det ikke er så mye dialog med foreldrene som en kanskje skulle forvente ut fra rammeplanen?

Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo