Engelsk — Fagfellevurdert Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms? Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov. Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater. Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Digitale læreplaner og læreres handlingsrom Hva skjer når innholdet i læreplanene går fra papir til å bli presentert gjennom en digital plattform, og kompetanseutvikling tilbys som digitale pakker? To eksempler fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet blir undersøkt. Publisert: 05.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel Skal hjelpe barn i møtet med digitale trusler Høgskolen i Innlandet har fått EU-midler i et prosjekt som skal utdanne barn og ungdom om cybersikkerhet, og beskytte dem mot ulike digitale trusler. Publisert: 04.09.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagfellevurdert Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling? Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents Over hele verden er interessenter innen utdanning opptatt av å tilby skoler tilgang til digital teknologi. Norge er intet unntak. Siden 2006 har digitale ferdigheter blitt ansett som grunnleggende ferdigheter som bør gjennomsyre alle skolefag, på tvers av klassetrinn. Publisert: 23.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Engelsk — Fagartikkel A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk. Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel Fra faglitteratur til Facebook − lærerprofesjonens kunnskapskilder i endring De siste årene er det kommet en rekke nye kunnskapskilder rettet mot lærere: podkaster, webinarer, kompetansepakker og nettsider. Spørsmålet er om disse er i ferd med å overta for den tradisjonelle faglitteraturen. Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert Lokalt læreplanarbeid med fagfornyelsen Med revideringen av Kunnskapsløftet i 2020 har nye styringssignaler for det lokale læreplanarbeidet blitt introdusert, blant annet ved å innføre et eget kapittel i læreplanverkets overordnede del om profesjonsfellesskapet på skolen. Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022