Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Læreplaner (6)
  • Motivasjon (3)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Lek (1)
  • Motorikk (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (6)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (2)
  • Lars Bjørke (2)
  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Erik Aasland (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Ida Storberget (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Marte Amundsen (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Morten C. Rustad (1)
  • Reidar Säfvenbom (1)
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva gym egentlig er

DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag!

Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget!

Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva skal elevene lære i kroppsøving?

Det er ikke feil å spille ball i kroppsøvingsfaget, men det som skjer i gymtimen må understøtte kompetansemålene i faget.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo