Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Læremidler (6)
  • Læreplaner (6)
  • Naturfag (6)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • NorDiNa (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)

Artikkelforfatter

  • Berit S. Haug (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Edvin Østergaard (1)
  • Elise Bergli (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Sonja M. Mork (1)
  • Øystein Sørborg (1)
Fagartikkel

Kan du høre lydbølgene? Om lydlære og bølgefenomener

Undervisningen om lyd og lytting har ikke blitt lettere etter innføring av fagfornyelsen, når lydlære i læreplanene er blitt redusert til et mål om å utforske sentrale bølgefenomener. Men fortsatt skal man undervise om lyd, og da ligger det store muligheter i å utnytte elevenes egne auditive erfaringer.

Publisert: 25.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel

Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen

Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet

Oppgavene i nye lærebøker har i liten grad endret seg etter fagfornyelsen. Sjangernormer og fagenes tause kunnskap kan være årsaken til den stadig større avstanden mellom fagsynet i læreplanene og de oppgavene elevene møter i bøkene.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap

I Norge er alle læreplaner for fag i grunnskole og videregående opplæring fornyet i 2020–2022. Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. I denne artikkelen fokuserer vi på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo