Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (16)

Artikkeltema

  • Læremidler (16)
  • Læreplaner (16)
  • Digitalisering (7)
  • Forskning og metode (4)
  • Norsk (3)
  • Skriving (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Naturfag (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Motivasjon (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (14)
  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Ingeborg Stana (2)
  • Øystein Gilje (2)
  • Anniken Hotvedt Sundby (1)
  • Edvin Østergaard (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Elise Bergli (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Hein Eberg Ellingsen (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Inga Kjerstin Birkedal (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Ingunn Bremnes Stubdal (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Ketil Knutsen (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Maiken Risan (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Morten Oddvik (1)
  • Tonje Stenseth (1)
  • Trude Alfsvåg (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Fagartikkel

Kan du høre lydbølgene? Om lydlære og bølgefenomener

Undervisningen om lyd og lytting har ikke blitt lettere etter innføring av fagfornyelsen, når lydlære i læreplanene er blitt redusert til et mål om å utforske sentrale bølgefenomener. Men fortsatt skal man undervise om lyd, og da ligger det store muligheter i å utnytte elevenes egne auditive erfaringer.

Publisert: 25.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

«Modernisering» av klassiske verker

Mange reagerer når forlagene endrer språket i klassiske verker for å lette lesingen for nye generasjoner. Men problemstillingen er ikke ny, og det du kanskje har oppfattet som den originale utgaven, kan vise seg å være resultatet av en rekke språklige justeringer over tid.

Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder

Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater.

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Om verdien av å arbeide langsomt i endringenes tid – et alternativ til «bevisstløs digitalisering»

Læreren er en aktør, ikke en brikke i utviklingen av skolen. Derfor bør vi som er foreldre, politikere og andre med sterke meninger om skolen, stole på at læreren har en god forståelse av når de digitale løsningene og verktøyene skal brukes − og når de ikke skal det.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Digitale læreplaner og læreres handlingsrom

Hva skjer når innholdet i læreplanene går fra papir til å bli presentert gjennom en digital plattform, og kompetanseutvikling tilbys som digitale pakker? To eksempler fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet blir undersøkt.

Publisert: 05.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Hvordan skolen kan utvikle elevenes historiebevissthet

Med den nye læreplanen skal elevene utvikle historiebevissthet ved å lære hvordan de selv og andre bruker historie. Men hva betyr det å bruke historie? Og hvordan undervise og vurdere slik at elevene lærer det?

Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Rike oppgaver – rike muligheter

Rike oppgaver kan gi økt læringsutbytte, og er i tråd med intensjonene i læreplanen. Sju kjennetegn ved rike oppgaver presenteres her − et godt utgangspunkt når rike oppgaver skal lages.

Publisert: 05.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Fagledelse er lærerens kjerneoppgave

Økt oppmerksomhet rundt didaktisk planlegging og fagledelse kan være en svært fruktbar måte å styrke relasjoner i klasserommet på.

Publisert: 06.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Bruk av kunstig intelligens i estetiske fag

Bør vi være for eller imot KI-verktøy i klasserommet? Noen lærerstudenter fikk anledning til å ta i bruk kunstig intelligens for å utforske skapende prosesser bak utforming av bilder. Resultatet viste flere positive resultater for læringsprosessen, men har langt igjen før det kan erstatte læreren.

Publisert: 06.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Fra faglitteratur til Facebook − lærerprofesjonens kunnskapskilder i endring

De siste årene er det kommet en rekke nye kunnskapskilder rettet mot lærere: podkaster, webinarer, kompetansepakker og nettsider. Spørsmålet er om disse er i ferd med å overta for den tradisjonelle faglitteraturen.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Digital versus analog tegning

«Den hybride skolen er kommet for å bli. Den analoge skolen er historie, men samtidig er det ingen magi med digitale verktøy». Dette skriver Ingeborg Stana, professor ved Institutt for estetiske fag, Fakultet for teknologi, kunst og design, OsloMet. I artikkelen diskuterer Stana muligheter og utfordringer med digital versus analog tegning. I den sammenheng kommer hun også inn på et verks autensitet eller ekthet.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Fagartikkel

Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet

Oppgavene i nye lærebøker har i liten grad endret seg etter fagfornyelsen. Sjangernormer og fagenes tause kunnskap kan være årsaken til den stadig større avstanden mellom fagsynet i læreplanene og de oppgavene elevene møter i bøkene.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Vurdering av elevens kompetanse uten blyant og papir – digitalt arbeid med multimodale tekster i alle fag

Begrepet sammensatte tekster ble introdusert i norsk skole i forbindelse med Kunnskapsløftet. Det har til nå særlig vært norsklæreren som har lært elevene om tekster satt sammen av ulike uttrykksformer, som lyd, bilde, skrift og symboler. Et nytt forskningsprosjekt ser nærmere på vurderingen av elevenes sammensatte tekster i alle fag.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Godt arbeid med læreplaner – sammen

Fagfornyelsen innebærer en ambisjon om mer sammenheng og høyere overføringsverdi fra time til time. Det kommer kanskje aller tydeligst frem i et nytt og svært ambisiøst kompetansebegrep.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo