Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (12)

Artikkeltema

  • Læreplaner (12)
  • Lærerutdanning (12)
  • Høgskole og universitet (7)
  • Forskning og metode (5)
  • Barnehage (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Norsk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anette Lund (1)
  • Aud Torill Meland (1)
  • Brit Hanssen (1)
  • Camilla Angeltun (1)
  • Elin Sæther (1)
  • Erik Knain (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Janne Solberg (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Mari Nygård (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ole Andreas Kvamme (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Sissel Østrem (1)
  • Tom Lund (1)
  • Trond Frigstad (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagfellevurdert

Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen: Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga

Hva kjennetegner norskfaglige tematikker, fagovergripende perspektiv og empiri i norskdidaktiske masteroppgaver fra det første kullet med studenter i grunnskolelærerutdanninga?

Publisert: 19.03.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?

Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet?

Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen

Siden 70-tallet har utviklingen i utdanningssektoren vært preget av delvis motstridende strømninger av desentralisering og sentralstyring, nasjonale og internasjonale impulser, profesjonskamp, reformlag på reformlag og ulik grad av tillit mellom stat og profesjon.

Publisert: 04.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationships with nature

Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til rette for et økosentrisk skifte i forholdet menneske-natur, som uten tvil er en underliggende årsak til naturkrisen.

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education

Barn og unge vokser i dag opp til et liv med klimakrise og miljøkrise. Dette må skolen forholde seg til, og lærerutdannere må reflektere over hvorvidt vi forbereder våre studenter godt nok til denne oppgaven.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving

Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en undervisningstime på ungdomstrinnet og påfølgende intervju med en masterstudent i pedagogikk som har kroppsøving som fordypning.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2020
Fagfellevurdert

Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum

Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til lærere.

Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo