Fagfellevurdert Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold. Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Dansk — Fagfellevurdert Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden? Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn. Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi. Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022