Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læreplaner (3)
  • Norsk (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lekser (1)
  • Motivasjon (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (3)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Fodstad Gourvennec (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring

I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole.

Norskfaget står for den mest omfattende og systematiske undervisningen i litteratur i den norske skolen, og arbeid med litterære tekster har tradisjonelt utgjort en sentral del av morsmålsfaget.

Publisert: 12.08.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo