Fagfellevurdert Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen? Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget. Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling. Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole. Norskfaget står for den mest omfattende og systematiske undervisningen i litteratur i den norske skolen, og arbeid med litterære tekster har tradisjonelt utgjort en sentral del av morsmålsfaget. Publisert: 12.08.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016