Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Gøril Moljord (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme

Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Podcast

PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet

Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo