Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Læreplaner (3)
  • Religion/etikk/filosofi (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)

Artikkelforfatter

  • Camilla Angeltun (1)
  • Geir Skeie (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
Fagfellevurdert

Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis

Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo