Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Skriving (5)
  • Barnetrinn (3)
  • Naturfag (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Kristin Kibsgaard Sjøhelle (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Mari-Ann Igland (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagfellevurdert

Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2

Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane?

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre

Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret.Spørsmålet vi søker svar på, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene.

Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo