Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)

Artikkeltema

  • Læreplaner (10)
  • Vurdering (10)
  • Skoleutvikling (3)
  • Digitalisering (2)
  • Organisering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (10)

Artikkelforfatter

  • Anne Berit Nystad (1)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Elisabeth M. Wiik (1)
  • Frode Olav Haara (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Ingunn Bremnes Stubdal (1)
  • Lars Gunnar Briseid (1)
  • Lene Hayden Taraldsen (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Ola Moe (1)
  • Sverre Tveit (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagartikkel

Eksamen opp til vurdering

Den tradisjonelle skoleeksamen har fulgt med skolen i alle år. I det politiske ordskiftet synes man å være opphengt i eksamens sertifiseringsrolle, og lite opptatt av eksamens roller i styringen av utdanningssystemet og i å støtte lærernes undervisnings- og vurderingspraksis. Men har en flere hundre år gammel eksamensordning livets rett i 2023?

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Videotilbakemeldingar − har du først prøvd det, så sluttar du ikkje

Internasjonal forsking slår fast at læringsfremjande vurdering er viktig. Men trass i ulike nasjonale satsingar viser det seg at elevane får stadig færre slike vurderingar jo høgare opp i klassane dei kjem. Bruk av videotilbakemeldingar kan vera eit godt tiltak.

Publisert: 08.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring

Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Vurderingskulturer i norsk skole

Hvis skolen skal klare å endre sin vurderingskultur ved å legge mer vekt på underveisvurdering og mindre på karakterer, så vil det innebære at lærere må endre sin måte å undervise på.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Vurdering av elevens kompetanse uten blyant og papir – digitalt arbeid med multimodale tekster i alle fag

Begrepet sammensatte tekster ble introdusert i norsk skole i forbindelse med Kunnskapsløftet. Det har til nå særlig vært norsklæreren som har lært elevene om tekster satt sammen av ulike uttrykksformer, som lyd, bilde, skrift og symboler. Et nytt forskningsprosjekt ser nærmere på vurderingen av elevenes sammensatte tekster i alle fag.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Samarbeid om vurdering – profesjonsfellesskapets rolle

God vurderingspraksis krever samarbeid mellom lærere. De må klargjøre hvordan de forstår vurdering, og hvilke konsekvenser denne forståelsen har, gjennom praktiske handlinger.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Fagfornyelsen – en anledning til å tenke nytt om vurdering

Nye læreplaner skaper et behov for nye måter å vurdere på. I en 10. klasse har man prøvd ut escape room, og sett på muligheten for å bruke dette som vurderingsform. Et escape room krever at elevene må samarbeide om løsningen av en rekke praktiske og teoretiske oppgaver.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Dybdelæring og formativ vurdering i norskfaget

Det har vært uttrykt bekymring for mulighetene til å utøve formativ vurdering ved dybdelæring. Men en slik praksis er allerede utviklet og utprøvd. Det handler om å knytte vurderingssituasjonene til lærestoffet over tid og at det må være forutsigbart for elevene hva de skal vurderes i, og hvordan.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet – en trussel mot skolens danningsoppdrag

Forsøket på å sikre kvalitet på opplæringen i skolen har resultert i uklare signaler til skoleledere og lærere om hvordan man skal innrette opplæringen. Mens loven og læreplanene har et helhetlig danningsperspektiv, legger kvalitetsvurderingssystemet vekt på elevprestasjoner i noen få av fagene.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Ulike sider ved elevvurdering - Noen prinsipielle betraktninger

Å utvikle bindende nasjonale kjennetegn på måloppnåelse er vanskelig. Samtidig kan skoler som arbeider systematisk med å utvikle prinsipper for vurdering, rapportere om økt bevissthet og faglige løft. Elevvurdering har mange aktører og interesser, og det er derfor viktig at vi nå legger motsetninger til side og finner gode grep for å håndtere dette feltet.

Publisert: 22.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo