Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Studieforberedende (3)
  • Motivasjon (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)

Artikkelforfatter

  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Sylvi Thun (1)
Fagartikkel

Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene

En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene.

Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo