Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Læreplaner (8)
  • Samfunnsfag og historie (8)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Digitalisering (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)

Artikkelforfatter

  • Adam Wild (1)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Helen Margaret Murray (1)
  • Ida Tolgensbakk (1)
  • Kaja Wold (1)
  • Ketil Knutsen (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Kristoffer Slettholm (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Marianne Hagelia (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Stian Bernhard Syversen (1)
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Hvordan skolen kan utvikle elevenes historiebevissthet

Med den nye læreplanen skal elevene utvikle historiebevissthet ved å lære hvordan de selv og andre bruker historie. Men hva betyr det å bruke historie? Og hvordan undervise og vurdere slik at elevene lærer det?

Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer

Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen

Innføringen av kjerneelementer i fagfornyelsen innebærer at lærere nå må planlegge undervisning på en annen måte enn de har gjort tidligere. Muligheten til å se helheten blir bedre, men mange vil kunne oppleve overgangen som krevende.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Demokratiet, teknologien og skolen

Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet

Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling som samfunnsfaglig tema

Bærekraftig utvikling skal bli ett av tre hovedområder i fremtidens skole. Dessverre kan det se ut til at det er en snever forståelse av begrepet som ligger til grunn, med vekt på utvikling av nye teknologier. Dersom vi skal ha en realistisk mulighet til å nå FNs bærekraftsmål, må samfunnsfaget få en viktigere rolle.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo