Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Anubha Rohatgi (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Sara Archard (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies

Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene.

Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo