Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (13)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (15)
  • Lærerutdanning (15)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Matematikk (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (15)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Lillejord (2)
  • André Vågan (1)
  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Finn Daniel Raaen (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Jan Höper (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kari Smith (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Pål-Erik Eidsvig (1)
  • Svein Kyvik (1)
  • Tine Arntzen Hestbek (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag

Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område.

Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning

ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Hvordan masteroppgaver kan skape bedre lærere

En entreprenøriell masteroppgave er et alternativ til den klassiske akademiske oppgaven. Målet har vært å finne en oppgaveform som forbereder studentene til den praktiske hverdagen som lærere.

Publisert: 22.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay

Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Medforskning i lærerutdanningen

Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin.

Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Hva slags vitenskapelighet trenger profesjonsutøvere? Lærerutdanningen som case

Lærerstudenter har behov for å tilegne seg vitenskapelige kunnskaper som senere vil kunne gjøre dem i stand til å møte konflikter og håndtere problemer på en god måte. Et viktig spørsmål er hva slags vitenskapsforståelser som er i spill i lærerutdanningen og hva som kan gjøres for å skape et felles vitenskapelig fundament for de kommende profesjonsutøverne.

Publisert: 17.04.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Pedagogikk som skriftlig formidling – hvordan nå den praktiserende læreren

Lærere bruker i liten grad pedagogisk litteratur til faglig oppdatering og som hjelp ved skolehverdagens utfordringer. Kan det hende at den pedagogiske litteraturen i for liten grad henvender seg til den praktiserende lærer?

Publisert: 25.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Lærernes profesjonsutdanning

Større oppmerksomhet på elevenes resultater har bidratt til krav om endringer i skole og lærerutdanning. En forskningskartlegging viser at mange mener det er på tide å utfordre den tradisjonelle arbeidsdelingen mellom lærerutdanningsinstitusjoner og praksisskoler.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning

Begrepet forskningsbasert utdanning er uklart og blir tillagt ulikt meningsinnhold. Dermed er det også uklart hva man mener med at lærerutdanningen skal være forskningsbasert. Det er også et spørsmål hvor interessert lærerne er i å ha en mer forskningsbasert utdanning. Flertallet av nyutdannede lærere etterlyser i stedet en mer praktisk orientert utdanning.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Kronikk

Politikk, informasjon og kunnskap

Politikere forventer at lærere skal arbeide kunnskapsbasert. Men hva slags kunnskap er det egentlig politikerne baserer seg på? Når norske resultater i internasjonale prøver blir brukt til å karakterisere utdanningssystemet vårt, er trenden at man trekker slutninger og generaliserer langt ut over det testene kan si noe om.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

Hensikter med lærerutdanning og ulike kunnskapsformer - Er integrasjon av pedagogikk og fagdidaktikk formålstjenlig?

Et pågående forskningsprosjekt om kunnskapsformer i lærerutdanningen finner at fagdidaktikk og pedagogikk preges av ulike kunnskapsdiskurser som forholder seg ulikt til politikk og praksis. På grunn av deres ulikhet vil det være vanskelig og heller ikke formålstjenlig å søke en bedre integrasjon. Tvert imot kan det hende at man risikerer å svekke begge fagenes kunnskapsbidrag.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Øve, øve jamt og trutt... Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfelt

Klasseleiing for betre læringsmiljø er sett på dagsordenen gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument. Ei undersøking viser at eigenrefleksjon, erfaringsdeling og tilbakemeldingar frå elevane er dei vanlegaste strategiane lærarane brukar for å utvikle denne kompetansen.

Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Artikkel

Forskning publiseres, men er det noen som leser og bruker den?

Forskningsprogrammet PraksisFoU er avsluttet. Programstyreleder Svein Lorentzen slår fast at programmet har vært vellykket, ikke minst fordi man har lyktes godt med formidlingen av resultatene. Men god formidling betyr ikke nødvendigvis at resultatene leses og tas i bruk.

Publisert: 03.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Fagartikkel

Forskningsbasert lærerutdanning – noen utfordringer

Å skape en forskningsbasert lærerutdanning byr på klare utfordringer. Man må for det første være enige om hva man legger i «forskningsbasert». Det vil dessuten være et krav om at alle aktører, det vil si lærerutdannere, veiledere og studenter, utvikler forskningskompetanse, er informerte brukere av forskning og samtidig kan bidra med å skape ny kunnskap som kan trekkes inn i utdanningen. En helhetlig forskningskompetanse bør inkludere både kvantitative og kvalitative tilnærminger.

Publisert: 10.02.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo