Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Maiken Risan (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Kronikk

Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen

Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Vekk med pedagogikken?

Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken.

Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk

Politikk, informasjon og kunnskap

Politikere forventer at lærere skal arbeide kunnskapsbasert. Men hva slags kunnskap er det egentlig politikerne baserer seg på? Når norske resultater i internasjonale prøver blir brukt til å karakterisere utdanningssystemet vårt, er trenden at man trekker slutninger og generaliserer langt ut over det testene kan si noe om.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Kronikk

Omsorg er fjernet!

Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres!

Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo