Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagfellevurdert Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)