Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (7)
  • Lærerutdanning (7)
  • Forskning og metode (4)
  • Digitalisering (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (7)

Artikkelforfatter

  • Greta Björk Gudmundsdottir (2)
  • Ove Edvard Hatlevik (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • Anubha Rohatgi (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Finn Daniel Raaen (1)
  • Gaute Rydland Nilsen (1)
  • Harald Jarning (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagfellevurdert

Partnerskap på like premisser? Styringsforventninger og institusjonelle praksiser sett fra lærerutdanningens perspektiv

Metaforen det tredje rom blir ofte brukt i forskningslitteraturen for å beskrive arbeid i partnerskap. Selv om slike «rom» kan tilby mindre hierarkiske strukturer, oppstår det ofte spenninger når aktører fra ulike virksomheter møtes i nye sammenhenger.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning

Høyere utdanning har lange internasjonale tradisjoner. Men det er relativt nytt at internasjonalisering har blitt et mål i egen forstand, snarere enn en konsekvens av aktuell akademisk aktivitet.

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life

Denne artikkelen ser på hvordan lærerstudenter utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studentene forventes å ha oppnådd et visst nivå av relevant digital kompetanse når de begynner i lærerutdanningen, ikke minst fordi de har vokst opp i et digitalt samfunn med et skolesystem som oppmuntrer til bruk av digitale verktøy som en del av læringsprosessen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

The Knowledge Nexus in Teacher Qualification: Education Research and Norwegian General Teacher Education 1970–2020—Institutional and Intellectual Interchanges

Forskning innen lærerutdanningsinstitusjoner har de siste tiårene vokst i omfang og differensiering. En hovedhensikt med denne artikkelen er å kartlegge og diskutere sentrale institusjonelle og intellektuelle endringer i utdanningsforskningen med Norge som utgangspunkt. Oversikten skal gi en bakgrunn for å diskutere påvirkningen fra det økende omfanget forskning innen lærerutdanningsinstitusjoner med hensyn til kunnskapsdynamikken i allmennlærerutdanningen.

Publisert: 12.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account

Lærerutdanningen skal kunne tilby lærerstudenter en utdanning som gjør dem i stand til å håndtere de faglige og sosiale behovene de kan bli møtt med i skolen.

Publisert: 07.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo