Fagfellevurdert «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis». En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave En samarbeidsmodell der praksislærer får utvidet tid og en tydeligere rolle i veiledning omkring FoU-prosjekter, kan være med på å utvikle studentenes identitet som undervisere og forskende lærere Publisert: 21.01.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert «Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere. Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt. Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis. Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020) Målsettingen med denne artikkelen er å bidra med ny innsikt og kunnskap som kan anvendes i kvalitetsutvikling av praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021