Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Nina Kjeøy (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
Artikkel

Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode

«Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen.

Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lærarmangelen krev handling - no mobiliserer forskarane

I eitt nytt, stort forskingsprosjekt skal forskarar frå Norge og Sverige finne løysningar på lærarmangelen. Arbeidet har nett starta, og forskarane understrekar alvoret i situasjonen.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på?

Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svarene kommer snart.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt

Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

TIMSS 2015: Lærernes kompetanse kan utjevne forskjeller mellom elever

Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Publisert: 02.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo