Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Muntlig språk (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Britt Oda Fosse (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
Artikkel

Fekk kjenne på forskarpulsen

På fem minutt skal du forklare eit forskingsprosjekt. Korleis går du fram? Intensiteten var høg då lærarstudentane tok utfordringa.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Podcast

Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka

– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt

Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo