Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Bulie (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
Fagartikkel

Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema

Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene

Vi trenger en lærerutdanning som våger å utfordre lærerstudentene på holdninger og handlinger. Læreplanens generelle del har dette som mål, men i skolens styringsdokumenter ser relasjonskompetansen ut til i stadig større grad å måtte vike plassen for krav til kompetanse innenfor de sentrale fagene.

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Sammen om god praksisopplæring

Kvalitet i lærerutdanningene er et aktuelt tema som det blir skrevet mye om. Men et tema som likevel sjelden blir berørt, er det relasjonelle grunnlaget mellom lærerutdanning og praksisskole. Det kan være fordi vi har vært vant til å se dette forholdet som en selvfølge. Men et godt praksissamarbeid i lærerutdanningene kommer ikke av seg selv – det krever en målrettet innsats der grunnleggende oppfatninger om forholdet mellom teori og praksis blir stilt på prøve.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo