Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Berit Emstad (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Omtale

Når naturen blir klasserom

Hva skjer når klasserommet flyttes ut i naturen?

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo