Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (5)
  • Praktiske og estetiske fag (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Ilmi Willbergh (2)
  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anette Lund (1)
  • Borghild Brekke (1)
  • Helene Illeris (1)
  • Jon Helge Sætre (1)
  • Lisbet Skregelid (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
  • Thor Bjørn Neby (1)
  • Tone Ophus (1)
Fagfellevurdert

«Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst

Artikkelen utforsker lærerstudenters erfaringer fra en kunstutstilling som en del av deres grunnskolelærerutdannelse, arrangert av den kulturelle skolesekken (DKS). Artikkelen argumenterer for viktigheten av at lærerstudenter får førstehåndserfaring med kunst for å kunne bidra effektivt i samarbeidet med DKS og fremme kunstbaserte undervisningsformer.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2024
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene

Denne artikkelen undersøker hva slags forståelse lærerutdannere og lærerstudenter har av estetiske arbeidsformer i undervisningen i lærerutdanningene.

Publisert: 11.10.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol 3) 1/2017
Fagfellevurdert

Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk

Hva slags kompetanse har musikklærerne i grunnskolen og hva vektlegger de i undervisningen? Denne undersøkelsen har sett på kompetansen og valg av undervisningsinnhold hos 135 lærere på tredje, sjette og niende trinn.

Publisert: 11.10.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo