Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Ledelse (9)
  • Organisering (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (6)
  • Paideia (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Bøe (2)
  • Anne Homme (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Hanne Kirsten Nilsen (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Marit Wergeland-Yates (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Nils Rune Birkeland (1)
  • Ola Gunhildrud Berta (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Torill Sæterstad (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Fagfellevurdert

Pedagogiske lederes arbeidsroller

Hvilke arbeidsroller er framtredende hos pedagogiske ledere i barnehagen, og hvordan opplever pedagogiske ledere sine arbeidsroller?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen

Den nasjonale barnehagestrategien legger til grunn at gode barnehager kjennetegnes ved at personalet sammen skal utvikle det pedagogiske arbeidet i profesjonelle læringsfellesskaper, og slik sikre en arbeidsform og prosess som bidrar til å realisere idéen om barnehagen som en lærende organisasjon.

Publisert: 20.03.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.21) 3/2024
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere

Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagfellevurdert

Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet

Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 3/2019
Fagfellevurdert

Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring

Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av lederskap i barnehagen

Hvordan posisjonerer barnehagelærere seg som ledere for medarbeidere i barnehagen gjennom skriftlige fortellinger fra yrkessituasjonen?

Publisert: 22.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert

Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess

Denne artikkelen argumenterer for at barnehageledelse kan være fordelt på flere personer enn styreren. Det fokuseres på ledelsesoppgavene til de pedagogiske lederne som leder de arbeidsgruppene som barnehagen har på grunnplanet.

Publisert: 04.08.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 7) 2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo