Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Bygg og arkitektur (7)
  • Lek (7)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Ingvill Heimvik (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Lill Krestin Ryland (1)
  • Mari Engesæter (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Nina Anette Angeltveit (1)
  • Ole Johan Sando (1)
  • Rasmus Kleppe (1)
  • Trond Løge Hagen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Et lekemiljø som innbyr til lek

Barnehagen oppgraderte uteområdet og ga lekenaustene nytt liv. Det førte til at barn og voksne ble enda mer aktive i leken enn før.

Publisert: 10.01.2025 Hentet fra Første steg 1/2024
Podcast

Hva kjennetegner et godt uteområde i barnehagen?

I episoden møter du barnehagelærer Mari Engesæter i samtale med Jostein R. Sanderud ved barnehagelærerutdanniga, HVL om hva som kan være et godt uteområde i barnehagen.

Publisert: 26.02.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert

Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?

Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Omtale

– Rom for lek

Solveig Nordtømme har forsket på hvordan barnehagens rom og de gjenstandene som finnes der påvirker ungenes lek og danning. Hun håper både pedagoger og arkitekter låner henne øre.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet.

Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo