Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Lek (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Første steg (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Line Bjerknes (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Lillian Pedersen (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
Artikkel

Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna

Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek

Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagfellevurdert

Når barna møter leikeplassen – eit kjønnsperspektiv på barnas rørslemoglegheiter

I dei norske og nordiske barnehagane har uteleik tradisjonelt vore prioritert, og barna brukar mykje tid ute. Uteleik kan føregå på ulike plassar, men barna brukar mest tid på barnehagens leikeplass. Kva skjer i møtet mellom barna og plassen, frå eit kjønnsperspektiv? Kva karakteriserer dei potensielle romma gutar og jenter skaper og kva rørslemoglegheiter fremjar dei?

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Barn (Vol. 37) 2/2019
Kronikk

Barn bør ikke lære å sitte stille

KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen.

Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo