Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Lek (5)
  • Organisering (5)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Marion Oen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse

Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold.

Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play

På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek.

Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Forskningskafe

Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97

Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi?

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen

Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.

Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Artikkel

Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene

Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen.

Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo