Dansk — Fagfellevurdert Pædagogers betydning for børns oplevelser af leg: ”Du må ikke grille en baby”. Om hvordan voksnes handlinger i og omkring børns leg i børnehaven har betydning for børns oplevelser af leg som sjov Børns viden om leg som sjov kan styrke det legende og børnecentrerede i den nordiske pædagogfaglighed. Publisert: 10.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek. Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer? Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagfellevurdert Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert Klatring i trær og hyttebygging: - om barns lek og lekesteder ute Typisk for lek i naturen er at barna leker flere sammen. De sosiale relasjonene bygges gjennom fysisk nærhet mer enn verbal kommunikasjon. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert Potensialer i ubestemmelige øyeblikk Det ubestemmelige i barnehagen er det uforutsigbare som konstant skjer i en barnehage og som personalet må forholde seg til. Denne artikkelen beskriver hvordan disse øyeblikkene fører til samtaler og refleksjoner rundt etikk og skjønnsmessige vurderinger. Publisert: 08.12.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 8) 2014