Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lek (5)
  • Selvregulering (5)
  • Barnehage (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Om lekens betydning for barns utvikling

Lysten til å leke er en del av barns midler til å utdanne seg selv. Leken er barns foretrukne måte å finne ut av hvordan de best skal leve i verden. På den måten er leken av eksistensiell betydning. I dette opptaket innleder Per Brodal om hvorfor det er så viktig for barn å leke.

Publisert: 01.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Barn leker fortsatt som i gamle dager

Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærerrommet: Vilter lek og risikolek

Får barn nok muligheter til å lekeslåss, jage hverandre eller henge med hodet ned fra en gren?

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Å lære om å lære i barnehagen

Barnehagealderen er en svært læringsintensiv alder. Noen av læringsprosessen foregår nesten automatisk, mens andre krever større bevissthet. Hvordan kan de voksne i barnehagen hjelpe barn til å tenke over sin egen læring?

Publisert: 24.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo