Fagartikkel Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet. Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte Denne artikkelen tar for seg forebygging, diagnostisering og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing Norske skoler har plikt til å tilby egnet intensiv opplæring i lesing til elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter. På sporet er et eksempel på hvordan intensiv opplæring kan gjennomføres overfor elever som strever med å komme i gang med lesing på første trinn. Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel Spesifikke vansker med leseforståelse: Når ordene ikke gir mening Noen barn har vansker med å forstå meningen med det de leser, selv om de har god ordavkoding og leseflyt. Dette er et problem som er relativt nyoppdaget, og har derfor fått lite oppmerksomhet i skolen. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel Utvikling av avkoding og leseflyt Denne artikkelen har som formål å gi en kortfattet redegjørelse for ny forskning og teori om hvordan avkoding og leseflyt utvikles og hvordan vansker med disse ferdighetene bør behandles. Tiltakene eksemplifiseres med leseprogrammet «Tempolex – bedre lesing» som artikkelforfatteren har bidratt til utviklingen av. (se faktaboks) Publisert: 02.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015