Artikkel Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Å lese litteratur krev trening Pisaundersøkinga 2018 avdekka at norske elevar les mindre både på fritida og på skulen, samanlikna med for ti år sidan. Publisert: 09.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elever blir engasjerte av vanskelig litteratur Ungdomsskoleelever har mye å by på når de må lese og forstå vanskelige tekster uten lærerens hjelp, viser en ny doktorgrad. Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Vi skylder elevene å lære dem å lese på nettet For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo