Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Barnehage (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Nina Drange (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Tarjei Havnes (1)
Fagfellevurdert

Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge

Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage?

Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert

Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter

Resultatene fra denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning.

Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 4/2015
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo