Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Læreplaner (2)
  • Norsk (2)
  • Skriving (2)
  • Barnehage (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)

Artikkelforfatter

  • Reidun Flugstad Rygg (2)
  • Siv Anita Bjørkli (2)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1)
  • Ingeborg Strandos (1)
  • Johan Peder Grell (1)
  • Katrine Lyngseth Lund (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Oddny Judith Solheim (1)
  • Ole Halvard Ljosland (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Sigrid Tynning (1)
Fagartikkel

Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene

En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene.

Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Tambars svakhetsdrikk. Om å skape et behov for skriving i 1. klasse

Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av!

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

− Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart

Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov.

Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

− Kanskje han trenger en venn? Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen

Mange har moret seg over fortellingen om Bukkene Bruse i badeland, men hvordan har trollet det egentlig? En gruppe fjerdeklassinger leser barneboka med et fornyet blikk og innlevelse og viser hvordan skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

Norske skoler har plikt til å tilby egnet intensiv opplæring i lesing til elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter. På sporet er et eksempel på hvordan intensiv opplæring kan gjennomføres overfor elever som strever med å komme i gang med lesing på første trinn.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Funksjonell bokstavlæring

I norsk skole er det fortsatt vanlig med formell bokstavinnlæring, der man diskuterer hvor mange bokstaver elevene skal lære i løpet av en uke. Et alternativ er funksjonell bokstavlæring, der elevene lærer bokstavene fordi de har bruk for dem i egen oppdagende skriving.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Den videre leseopplæringen - En undersøkelse av praksis på mellomtrinnet

En undersøkelse viser at lærere har høy bevissthet om hva som skal til for å støtte elevene på mellomtrinnet i deres videre leseutvikling. Men det kan være vanskelig å få satt kunnskapene ut i livet, særlig når også faglærere må bidra til å utvikle elevenes leseferdigheter. En rekke punkter for bedre leseopplæring blir foreslått.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Elever som allerede kan lese

Også elever som er sterke i lesing trenger støtte. Hvis de ikke får utfordringer tilpasset sitt nivå, risikerer man at de faktisk på sikt kan bli hengende etter de andre elevene når de møter tekster som krever en mer avansert forståelse.

Publisert: 15.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo