Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (5)
  • Engelsk (2)
  • Digitalisering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Fremmedspråksenteret (1)
  • Skrivesenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Normann (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Rikke Pihlstrøm (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Elevers oversettelsespraksiser

Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk

Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det?

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Fagartikkel

Læringsstrategier for å utvide elevenes ordforråd – Læreren som arbeidsleder i klasserommet

Det er en klar sammenheng mellom det å være en god leser og det å ha et godt ordforråd. Her gis konkrete eksempler på hvordan anerkjente prinsipper i engelsk fagdidaktikk kan brukes av språklærere i arbeidet med å utvide elevenes ordforråd. De praksisnære eksemplene som presenteres i denne artikkelen, er hentet fra undervisning i engelskfaget.

Publisert: 17.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Skriving i engelsk og fremmedspråk

For engelsk- og fremmedspråksopplæringen handler det om å gi elevene en helthetlig og meningsfull skriveundervisning som går utover det å ensidig fokusere på grammatikk og utvikling av ordforråd.

Publisert: 26.04.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo