Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Læreplaner (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)

Artikkelforfatter

  • Grete Stabæk (1)
  • Hilde Kolstad Danielsen (1)
  • Jan Erik Klinkenberg (1)
  • Jørgen Frost (1)
  • Vigdis Lothe Waaler (1)
Fagartikkel

Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker

Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte

Denne artikkelen tar for seg forebygging, diagnostisering og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Utvikling av avkoding og leseflyt

Denne artikkelen har som formål å gi en kortfattet redegjørelse for ny forskning og teori om hvordan avkoding og leseflyt utvikles og hvordan vansker med disse ferdighetene bør behandles. Tiltakene eksemplifiseres med leseprogrammet «Tempolex – bedre lesing» som artikkelforfatteren har bidratt til utviklingen av. (se faktaboks)

Publisert: 02.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo