Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (11)
  • Læreplaner (11)
  • Norsk (11)
  • Læremidler (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lekser (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Nordic Journal of Literacy Research (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Per Esben Myren-Svelstad (2)
  • Aslaug Fodstad Gourvennec (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Hein Eberg Ellingsen (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Johan Peder Grell (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Ruth Grüters (1)
  • Siv Anita Bjørkli (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagartikkel

«Modernisering» av klassiske verker

Mange reagerer når forlagene endrer språket i klassiske verker for å lette lesingen for nye generasjoner. Men problemstillingen er ikke ny, og det du kanskje har oppfattet som den originale utgaven, kan vise seg å være resultatet av en rekke språklige justeringer over tid.

Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon

Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer.

Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring

I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagartikkel

− Kanskje han trenger en venn? Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen

Mange har moret seg over fortellingen om Bukkene Bruse i badeland, men hvordan har trollet det egentlig? En gruppe fjerdeklassinger leser barneboka med et fornyet blikk og innlevelse og viser hvordan skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk

Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar.

Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole.

Norskfaget står for den mest omfattende og systematiske undervisningen i litteratur i den norske skolen, og arbeid med litterære tekster har tradisjonelt utgjort en sentral del av morsmålsfaget.

Publisert: 12.08.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016
Fagfellevurdert

Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget

Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmålsundervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet artikkelen søkjer å bidraga, ved å opne opp og nyansere diskusjonen om premissar for litteraturval.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagartikkel

Rekning i norsk og musikk – og norskfaget som forsvann?

Det kan vere stor skilnad på korleis læreplantekstane integrerer grunnleggjande ferdigheiter i dei ulike skulefaga. Dette handlar ikkje minst om fagleg eigenart og faggrenser. Denne artikkelen samanliknar korleis rekning er integrert i høvesvis musikk og norsk. Musikk har meir eller mindre tydelege grenser, og rekning som grunnleggjande ferdigheit ser ut til å vere godt integrert med det musikkfaglege. For norsk er det ganske annleis.

Publisert: 04.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo