Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Norsk (8)
  • Læreplaner (2)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (8)

Artikkelforfatter

  • Atle Skaftun (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Hallvard Kjelen (1)
  • Helge Holgersen (1)
  • Håvard Skaar (1)
  • Jannike Hegdal Nilssen (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget

Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmålsundervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet artikkelen søkjer å bidraga, ved å opne opp og nyansere diskusjonen om premissar for litteraturval.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagfellevurdert

Funksjonell grammatikk som metaspråk i skulen – ei moglegheit for djupnelæring i arbeid med språk og tekst

I norskfaget er det ein lang tradisjon for å skilje tydeleg mellom språket som system og språket i bruk. I denne artikkelen blir det argumentert for å legge ei funksjonell tilnærming til språksystemet til grunn for arbeidet med grammatikk i skulen. Med ei djupare forståing for tydinga til språklege kategoriar vil ein også skape større potensial for overføring av kunnskap mellom ulike teksttypar og mellom ulike språk.

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Fagfellevurdert

Lærerstudenten som frafallen leser - Om litteraturens fremtid i norsk skole

- Lærerutdanningene kan ikke forutsette at studentene allerede er lesere, eller at de på egenhånd vil utvikle seg til å bli det senere i livet.

Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Litterær kompetanse. Portrett av tre lesarar

Artikkelen ser på forholdet mellom litterær lesing som faglig kompetanse og litterær lesing som opplevelse. Kan litteraturundervisningen i skolen endres sånn at den bedre ivaretar lesernes egne opplevelser?

Publisert: 12.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt

Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel – mottakerbevissthet som didaktisk grep

Hvem skriver eleven for når de skriver fagtekster? Hva skjer når de skriver for andre enn lærerne?

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo