Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (25)
  • Tester og kartlegging (25)
  • Barnetrinn (5)
  • Matematikk (3)
  • Barnehage (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (9)
  • Lesesenteret (6)
  • Bedre skole (3)
  • Læringsbloggen (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Videnskab.dk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (3)
  • Alexandra Halsan (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Anna Steenberg Gellert (1)
  • Cecilie Weyergang (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Guri Skedsmo (1)
  • Jostein Andresen Ryen (1)
  • Kari Andresen (1)
  • Kirsten Sivesind (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
  • Tove Stjern Frønes (1)
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Artikkel

Blinde flekker i vurdering av barns språk

Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse?

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Nasjonale leseprøver – hvordan bruke resultatene

I disse dager gjennomføres nasjonale leseprøver for alle elever på 5., 8. og 9. trinn. Noen uker etter gjennomføring får landets lærere tilgang til et analyseverktøy for å vurdere elevenes resultater, og dermed en gyllen mulighet til å forbedre elevenes lesekompetanse – i alle fag.

Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Artikkel

Myte at barnehagebarn lærer nytt språk automatisk

Små barn lærer ikke et andrespråk bare ved å være i barnehagen. Barnehagelæreren må legge til rette for språklæring.

Publisert: 28.05.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

PISA og den bakvendte visa

12. mai 2010 fant over 100 personer veien til Helga Engs hus, Universitetet i Oslo. Anledningen var lansering av boken PISA – sannheten om skolen? Artikkelen nedenfor bygger på innledningen som Kirsten Sivesind holdt i anledning boklanseringen. Hun har redigert boken i samarbeid med Eyvind Elstad.

Publisert: 06.06.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo