Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (11)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (11)
  • Studieforberedende (7)
  • Engelsk (4)
  • Norsk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Skriving (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Gunnhild Aakervik (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
Fagartikkel

Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene

En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene.

Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til

Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket.

Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap

Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Elever på yrkesfag bør lære engelsk som er tilpasset arbeidslivet

Hvordan det undervises på yrkesfag er mye snakket om, men lite studert. I hvert fall når det kommer til fagene alle skal ha felles. Hva synes elevene og lærerne egentlig om undervisningen?

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video

Læring for livet (5) Ungdom og lesing

Ungdom leser mindre enn før. Hvorfor er det i så fall et problem? Og hva kan norsklæreren gjøre for å vekke leselysten selv hos motvillige lesere? Det er tema når leseforskerne Anne Mangen og Aslaug Fodstad Gourvennec og forfatter Bjørn Arild Ersland møtes i Læring for livet.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan vgs-elever skrive bedre tekster

Elever bør få bruke sin personlige stemme mer når de skriver, mener forsker som spesielt har sett på engelskfaget. Men tipsene kan også brukes i andre fag.

Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Arbeidsrettet norsk for yrkesfag

Voksnes læring må ha et siktemål. Det må oppleves som nyttig å sitte på skolebenken, komme seg ut i arbeidslivet og ta flere kurs og mer utdanning. Opplæringsløpet må gi både motivasjon, mål og mening. Da blir det lettere å få med seg språk, fag og kulturkoder på arbeidsplassen og i dagliglivet. Arbeidsrettet norsk for yrkesfag kan gi suksess.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Yrke 4/2018
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing

For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Avgjørende at elever ser nytten av egen læring

Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk.

Publisert: 02.12.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo