Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (49)
  • Blogg (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Omtale (4)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (23)
  • Digitalisering (12)
  • Barnehage (10)
  • Lese- og skrivevansker (8)
  • Skriving (7)
  • Tester og kartlegging (6)
  • Norsk (5)
  • Muntlig språk (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Lekser (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (64)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (27)
  • Alexandra Halsan (3)
  • Anne Håland † (2)
  • Edle Bentsen (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Fagartikkel

Å posisjonere seg som fagtekstskriver

Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen?

Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Tidlig skriftspråklig kompetanse

En viktig forutsetning for en god leseutvikling

Publisert: 17.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hvorfor leser vi dårligere på skjerm?

Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet.

Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • …
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo