Artikkel Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring? Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, som er aktuell med en ny bok om temaet. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse? Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Kan personlige bøker være bra for barns lesing? Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker? Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel «Playful learning» på norsk Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen? Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret