Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Bedre skole (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Ida Sagstuen (1)
  • Ingerid Bø (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Skaper vi språkforskjeller mellom jenter og gutter i barnehagen?

Denne artikkelen handler om at statistikk og forskning de siste årene stadig har fremstilt gutter som «tapere» i utdanningssystemet som helhet og spesielt når det gjelder språklig kompetanse. Forfatteren av denne artikkelen ønsker å sette søkelyset på om disse språklige forskjellene mellom jenter og gutter kan bli skapt allerede i barnehagen. Erfaringer, funn og resultater fra egen kvalitativ barnehageforskning blir presentert i artikkelen.

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2016
Fagartikkel

Kjønn og likestilling i barnehage og skole - Et forsømt felt

Menneskerettserklæringen sier at det ikke er lov å forskjellsbehandle folk etter kjønn. Norge er regnet som ett av de land som ligger lengst fremme på dette området, men heller ikke vi er i mål. Vi har fortsatt enn jobb å gjøre – også i barnehager og skoler.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo