Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (6)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Første steg (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Christian Lomsdalen (1)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • Mette Maria Rønsen Gjerskaug (1)
  • Peder Haug (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagfellevurdert

Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016

Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Hvorfor blir kjønn gjerne tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren? Hvorfor blir ikke sosial klasse viet større plass?

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagfellevurdert

Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter

Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Fagartikkel

Korleis kvinnelege og mannlege lærarar underviser

Jentene klarer seg betre på skulen enn gutane. Dei får betre karakterar, dei viser meir positiv åtferd, dei får mindre spesialundervisning og dei har meir positive haldningar til verdien av skulegang. Ut frå funn i prosjektet Kvalitet i opplæringa skriv Peder Haug i denne artikkelen at det likevel ikkje er mogleg å påvise at det har skjedd ei feminisering av arbeidet i skulen.

Publisert: 01.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo